حدیث(701)حضرت علی(ع) فرمودند:
اِحذَر کُلَّ عَمَلٍ یرضاهُ عامِلُهُ لِنَفسِهِ وَ یکرَهُهُ لِعامَّةِ المُسلِمینَ
بپرهیز از هر کارى که انجامدهندهاش آن را براى خود می پسندد، امّا براى عموم مسلمانان نمی پسنددغررالحکم و دررالکلم، ح 2596
حدیث(702)حضرت علی(ع) فرمودند:
کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ
هر روزی که در آن گناه نشود همان روز ، روز عید استنهج البلاغه ج4 ص100
حدیث(703) پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
مَن یشتَهِ کَرامَةَ الآخِرَةِ یدَع زینَةَ الدُّنیا
هر که کرامت آخرت را می خواهد ، زینت دنیا را وا می نهدمسند الشهاب ، ج 1 ، ص 251
حدیث(704) امام علی(ع) فرمودند:
ایاکُمْ وَ الْحَلْفَ فَاِنَّهُ ینْفِقُ السِّلْعَةَ وَ یمْحَقُ الْبَرَکَةَ
از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى کند و برکت را از بین مى برد.کافى، ج 5، ص 162، ح 4
حدیث(705) پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
نِعمَتانِ مَغبونٌ فیهِما کَثیرٌ مِنَ النّاسِ : اَلصِّحَّةُ وَ الفَراغُ
دو نعمت است که بیشتر مردم در آنها زیانکارند : سلامت و فراغتالأمالى ، طوسى ، ص 526
حدیث(706) امام صادق(ع) فرمودند:
ثَلاثَةٌ تُورِثُ المَحَبَّةَ : الدّینُ وَالتَّواضُعُ وَالبَذل
سه چیز است که محبّت می آورد : دین ، فروتنى و بخششتحف العقول، ص 316
حدیث(707) امام علی(ع) فرمودند:
اِقبَل عُذرَ أخیکَ و إنْ لَم یکُن لَهُ عُذرٌ ، فَالْتَمِس لَهُ عُذراً
عذر برادرت را بپذیر و اگر عذرى نداشت ، عذرى برایش بتراشبحار الأنوار ، ج 74 ، ص 165
حدیث(708) امام علی(ع) می فرمایند:
إنَّ أهنَأ النّاسِ عَیشاًَ مَن کانَ بِما قَسَمَ اللهُ لَهُ راضیاًگواراترین زندگی برای کسی است که به آنچه خداوند قسمت او کرده، خرسند و راضی باشد
غررالحکم و دررالکلم، ح 3397
حدیث(709) امام علی(ع) می فرمایند:
اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَىءٍ بِالمِعیارِ ، إمّا ناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌ بِعِلمٍ
آدمیزاده ، شبیهترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا بهدانش ، سنگین گرددتحف العقول، ص 212
حدیث(710) امام صادق(ع) می فرمایند:
لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیامَ حَیاتی
اگر او [امام زمان علیه السلام] را در یابم ، تمام عمر به او خدمت می کنمالغیبه ، نعمانى ، ص 245
حدیث(711) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
العِبَادَةُ مَعَ أکلِ الحَرََامِ کَالبِنَاءِ عَلیَ الرَّمل
عبادت همراه با لقمۀ حرام همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشدبحار الأنوار، ج 84، ص 258
حدیث(712)امام سجاد(ع) می فرمایند:
کانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجزَاءٍ: جُزءاً لِلَّهِ، وَجُزءاً لِأهلِهِ، وَجُزءاً لِنَفسِهِ
پىامبر (صلی الله علیه و آله) وقت خود را در منزل به سه قسمت میکرد: بخشی برای (عبادت) خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خوىش
مکارم الأخلاق، ج 1، ص 44
حدیث(713)پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
أولَى النّاسِ بِالتُّهمَةِ مَن جالَسَ أهلَ التُّهمَةِ
سزاوارترىن مردم به تهمت کسى است که با اهل تهمت همنشىنى کندالأمالى ، صدوق ، ص 73
حدیث(714) امام على (ع) می فرمایند:
اِذا ظَهَرَتِ الجِناىاتُ ارتَفَعَتِ البَرَکاتُ
هرگاه گناهان آشکار شوند، برکتها از مىان مىرودغررالحکم، ح 4030
حدیث(715) رسول اکرم (ص) می فرمایند:
اِنَّ اَخوَفَ ما اَخافُ عَلى اُمَّتى مِن بَعدى هذِهِ المَکاسِبُ المُحَرَّمَةُ وَ الشَّهوَةُ الخَفىةُ وَ الرِّبا
آنچه بىش از هر چىز بر امتم بعد از خود مىترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباستبحارالانوار، ج 103، ص 54، ح 26
حدیث(716) رسول اکرم (ص) می فرمایند:
اِستَعىنُوا عَلى اُمُورِکُم بِالکِتمانِ فَإنَّ کُلَّ ذى نِعمَةٍ مَحسُورٌ
در کارهاى خود از نهاندارى مدد گىرىد چون هر صاحبِ نعمتى مورد حسد استتحف العقول ، ص 48
حدیث(717) امام جواد (ع) می فرمایند:
اَلأیّامُ تَهتِکُ لَکَ الأمرَ عَنِ الأسرارِ الکامِنَةِ
روزگار رازهاى نهان را بر تو آشکار می کندبحارالأنوار ، ج 78 ، ص 364
حدیث(718) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ الأَمنُ وَالعافِیَةُ
دو نعمت است که شکر آنها گزارده نمی شود : امنیت و سلامتىالخصال، ص 34
حدیث(719) امام صادق(ع) می فرمایند:
بادِرُوا أولادََکُم بِالحَدیثِ قَبلَ أن یَسبِقَکُم إلَیهِمُ المُرجِئَةُ
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروندکافی، ج 6، ص 47
حدیث(720) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
اَلعِبادَةُ مَعَ أکلِ الحَرامِ کَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ
عبادت کردن با وجود حرام خوارى مانند ساختن بنایى است بر روى شنعدّة الداعى ، ص 141
حدیث(721) امام عسکری(ع) می فرمایند:
إیّاک وَالإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما یَدعوانِ إلَى الهَلَکَةِ
از افشاى اسرار و ریاست طلبى بپرهیز که این دو آدمى را به هلاکت می کشاندتحف العقول ، ص 487
حدیث(722) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
أحزَمُ النّاسِ أکظَمُهُم لِلغَیظِ
دوراندیشترین مردم کسى است که بیش از هر کس بر خشم خویش چیره آیدالأمالى ، صدوق ، ص 28
حدیث(723) پیامبر اعظم(ص) می فرمایند:
یا أباذَر! إنَّ اللَّهَ لایَنظُرُ إلى صُوَرِکُم و لا إلى أموالِکُم و لکِن یَنظُرُ إلى قُلوبِکُم و أعمالِکُم
اى اباذر! خداوند به ظاهر و دارایى شما نمىنگرد ، بلکه به دلها و کردارتان مىنگردالأمالى، طوسى، ص 536
حدیث(724) پیامبر اعظم(ص) می فرمایند:
یاِقنَع بِما اُوتیتَهُ یَخِفَّ عَلَیکَ الحِسابُ
به آنچه به تو داده شده ، قناعت کن ، تا کار حسابرسى بر تو آسان شوداأعلام الدین ، ص 344
حدیث(725) پیامبر اعظم(ص) می فرمایند:
ییّاکُم وَ الدَّینَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیلِ و مَذَّلَةٌ بِالنَّهارِ
باز قرض گرفتن بپرهیزید ، که اندوه شب است و خوارى روزاعلل الشرائع ، ج 2 ، ص 527
حدیث(726) امام جواد (ع) می فرمایند:
مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ
هر کس او را با شناخت زیارت کند بهشت پاداش او خواهد بودبحارالأنوار ، ج 102، ص 266
حدیث(727) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلحَقُّ طَریقُ الجَنَّةِ وَ الباطِلُ طَریقُ النّارِ وَ عَلى کُلِّ طَریقٍ داع
حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کنندهاى است
نهج السعادة، ج 3، ص 291
حدیث(728) امام حسین (ع) می فرمایند:
یَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَیَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مىآورد و آنگاه او از ستمگران انتقام مىگیردإثباة الهداة ، ج 7 ، ص 138
حدیث(729) امام حسن (ع) می فرمایند:
اَلإخاءُ الوَفاءُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ
نشانه برادرى ، وفادارى در سختى و آسایش استبحارالأنوار ، ج 75 ، ص 114
حدیث(730) امام علی(ع) می فرمایند:
صُن دینَکَ بِدُنیاکَ تَربَحهُما وَ لا تَصُن دُنیاکَ بِدِینِکَ فَتَخسَرَهُما
دین خود را با دنیایت حفظ کن تا هر دو را ببرى ، و دینت را وسیله حفظ دنیایت قرار مده ، که هر دو را مىبازىغررالحکم و دررالکلم ، ح 5861
حدیث(731) امام هادی (ع) می فرمایند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ
خودپسندى، آدمى را از دانشجویى باز مىدارد و بهناسپاسى وانکار حق مىخواندبحار الأنوار، ج 69، ص 199
حدیث(732) امام علی(ع) می فرمایند:
مَن تَطَبَّبَ فَلیَتَّقِ اللَّهَ وَ لیَنصَح وَلیَجتَهِدِ
هر که طبابت مىکند باید از خدا بترسد و خیرخواه باشد و سعى خود را به کاربرددعائم الاسلام ، ج 2 ، ص 144
حدیث(733) امام صادق(ع) می فرمایند:
أنفَعُ الأشیاءِ لِلمَرءِ سَبقُهُ النّاسَ إلى عَیبِ نَفسِهِ
سودمندترینِ چیز براى مرد ، آن است که در جستن عیب خویشبر دیگر مردم ، پیشى گیردالکافى، ج 8، ص 243
حدیث(734) امام رضا(ع) می فرمایند:
لیـس لبخیل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوک وفـاء ولا لکذوب مــروه
بخیل را آسایشى نیست و حسود راخوشى و لذتى نیست و زمامدار را وفایى نیست و دروغگو را مروت و مردانگى نیستتحف العقول,ص 450
حدیث(735) امام رضا(ع) می فرمایند:
عَونُکَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَةِ
یارىِ تو به ناتوان ، از بهترینِ صدقه هاستتحف العقول ، ص 446
حدیث(736) امام هادی (ع) می فرمایند:
مَن جَمَعَ لَکَ وُدَّهُ ورَأیَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَکَ
هر که تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نیز تمامت طاعت خود را برایش فرآهم آورتحف العقول ، ص 483
حدیث(737) امام رضا (ع) می فرمایند:
صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله
دوست هرکس عقل او, و دشمنش جهل اوستهمان, ص 443
حدیث(738) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
تَمامُ التَّقوى اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعمَلَ بِما عَلِمتَ
تمام تقوا این است که آنچه را نمى دانى بیاموزى و بدانچه مى دانى عمل کنى.تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120
حدیث(739) امام باقر (ع) می فرمایند:
بنی الاِسلام علی الخَمس الصَلوة و الزَکوة و الصَوم و الحَج و الوِلایَةو لَم یناد بشىء ما نُودى بِالوِلایة یوم الغَدیر
اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.کافى 2، 21، ح 8
حدیث(740)امام علی(ع) می فرمایند:
قَدرُ الرَّجُلِ عَلى قَدرِ هِمَّتِهِ ، وَ عَمَلُهُ عَلى قَدرِ نِیَّتِهِ
ارزش آدمى به اندازه همّت او ، و عملش به اندازه نیّت اوستغررالحکم و دررالکلم ، ح 6743
حدیث(741)پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَلجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ
وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب استکنزالعمّال ، ح 20242
حدیث(742)امام علی(ع) می فرمایند:
عَجِبتُ لِمَن یَرى أنَّهُ یَنقُصُ کُلَّ یَومٍ فِی نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا یَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ
در شگفتم از کسى که مىبیند هر روز از جان و عمر او کاسته مىشود ، امّا براى مرگ آماده نمىشودغررالحکم و دررالکلم ، ح 6253
حدیث(743)امام علی(ع) می فرمایند:
اِکتَسِبُوا العِلمَ یَکسِبکُمُ الحَیاةَ
دانش کسب کنید تا به شما زندگى (و بالندگى) بخشدغررالحکم و دررالکلم، ح 2486
حدیث(744) امام جواد (ع) می فرمایند:
الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى کُلِّ عالٍ
اعتماد به خدا بهاى هر چیز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندایىبحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364
حدیث(745) امام صادق (ع) می فرمایند:
ثَلاثَةُ أشیاءَ یَحتَاجُ النّاسُ إلَیها : الأمنُ وَ العَدلُ و الخِصبُ
سه چیز است که مردم به آنها نیازدارند : امنیّت ، عدالت و رفاهتحف العقول ، ص 320
حدیث(746) امام رضا (ع) می فرمایند:
اَلسَّخِیُّ یَأکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِیَأکُلوا مِن طَعامِهِ وَالبَخیلُ لایَأکُلُ مِن طَعامِالنّاسِ لِئَّلّا یَأکُلُوا مِن طَعامِهِ
سخاوتمند از خوراک مردم بخورد تا مردم از خوراکش بخورند ، و بخیل از خوراک مردم نخورَد تا از خوراکش نخورند.الکافى، ج 4، ص 41
حدیث(747) امام کاظم (ع) می فرمایند:
إنَّ الحَرامَ لا یُنمى وإن نُمِىَ لا یُبارَکُ فیهِ؛
مال حرام افزون نمىگردد و اگر هم افزون گردد برکت نمىیابد.الکافى ، ج 5، 125
حدیث(748) امام علی(ع) می فرمایند:
الفِکرُ فِی الخَیرِ یَدعُو إلَى العَمَلِ بِهِ
اندیشیدن به خوبىها آدمى را به انجام دادن آنها بر مىانگیزدمیزان الحکمه ، ح 16179
حدیث(749) امام رضا(ع) می فرمایند:
اَلنّاسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا یَکتَفِی و طالِبٌ لا یَجِدُِ
مردم دو گونهاند: یابندهاى که [به یافتهاش] بسنده نمىکند و جویندهاى که نمىیابد.بحارالأنوار، ج 75، ص 349
حدیث(750) امام رضا(ع) می فرمایند:
الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ
حجّ آرام بخش دلها استالأمالى ، طوسى ، ص 296
حدیث(751) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
علم الایمان الصلوة
علامت و نشانه ایمان نمازاست .شهاب الاخبار، ص 59
حدیث(752) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلتَّقَرُّبُ إلَى اللَّهِ تَعالى بِمَسأَلَتِهِ وَ اِلَى النّاسِ بِتَرکِها
تقرّب به خداوند، به خواهش از اوست و تقرّب به مردم، به ترک خواهش .غررالحکم و دررالکلم، ح 1801
حدیث(753) امام علی (ع) می فرمایند:
مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوبٌ لا یُغفَرُ إلّا بِعَرفاتٍ
برخى از گناهان جز در عرفات بخشوده نمىشوددعائم الإسلام ، ج 1 ، ص 294
حدیث(754) امام هادی (ع) می فرمایند:
اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأخذ تَقدیمِ الحَزمِ
حسرت کوتاهى کردن را با پیشه کردن دور اندیشى ، یاد کنبحار الأنوار ، ج 75 ، ص 370
حدیث(755) امام علی (ع) می فرمایند:
مَن وافَقَ هَواهُ خالَفَ رُشدَهُ ؛
هر کس با هوس خود موافقت کند ، با بالندگى خود مخالفت کرده است .
غررالحکم و دررالکلم، ح 7957
حدیث(756) حضرت عیسی (ع) می فرمایند:
یا عَبیدَ السُّوءِ! تَلومونَ النّاسَ عَلَى الظَّنِّ ولاتَلومونَ أنفُسَکُم عَلَى الیَقینِ
اى بندگانِ بد! مردم را با بدگمانى سرزنش مىکنید و خویشتن را با یقین [به عیبِ خود ]سرزنش نمىکنید؟!تحفالعقول ، ص 501
حدیث(757) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
إنَّ أخی عِیسىعلیه السلام کان یقولُ : یَأتِی کُلُّ یَومٍ بِرِزقِهِ
برادرم عیسى مىگفت : هر روزى ، روزى خود را مىآوردمنتخب میزان الحکمة ، ح 6017
حدیث(758) امام هادی (ع) می فرمایند:
مَن یَزرَع خَیراً یَحصُد غِبطَةً و مَن یَزرَع شَرّاً یَحصُد نَدامَةً ؛
هر که بذر خوبى بکارد ، شادمانى بدرود و هر که تخم بدى بیفشاند ، پشیمانى مىدرود .بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 373
حدیث(759) امام جواد (ع) می فرمایند:
الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى کُلِّ عالٍ
اعتماد به خدا بهاى هر چیز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندایىبحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364
حدیث(760) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی
روز غدیرخم برترین عید امّت من استالأمالى، صدوق، ص 188
حدیث(761) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلمُعینُ عَلَى الطّاعَةِ خَیرُ الأصحابِ ؛
بهترینِ یاران، کسى است که در راه طاعت خدا یارى کند .غررالحکم و دررالکلم، ح 1142
حدیث(762) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَقرَبُکُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدیثِ وَ اَدّاکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم باعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلقا وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس
نزدیکترین شما به من در قیامت: راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد و پیمان، خوش اخلاقترین و نزدیکترین شما به مردم است.
امالى طوسى، ص 229
حدیث(763) امام علی (ع) می فرمایند:
خَیرُ مَن شاوَرتَ ذَوُوالنُّهى وَالعِلمِ و اُولُو التَّجارِبِ و الحَزمِ
بهترین کسان براى مشورت ، صاحبان خرد و دانش و افراد با تجربه و دوراندیشاند
غررالحکم و دررالکلم ، ح 4990
حدیث(764) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
أکرِموا أولادَکُم و أحسِنوا آدابَهُم
فرزندانتان را گرامى بدارید و نکو تربیتشان کنید
عوالى اللآلى ، ج 1 ، ص 254
حدیث(765) امام حسن (ع) می فرمایند:
مَن عَبَدَ اللّهَ عَبَّدَ اللّهُ لَهُ کُلَّ شَىءٍ
هر کس خدا را بندگى کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداندتنبیه الخواهر و نزهة النواظر ، ج 2 ، ص 108
حدیث(766) امام عسگری(ع) می فرمایند:
إیّاکَ وَالإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما یَدعُوانِ إلَى الهَلَکَةِ
از افشاى اسرار و ریاستجویى بپرهیز ؛ زیرا این دو به هلاکت کشانندالخرائج و الجرائح ، ج 1، ص 450
حدیث(767) امام عسگری(ع) می فرمایند:
ما تَرَکَ الحَقَّ عَزیزٌ إلّا ذَلَّ ولا أخَذَ بِهِ ذَلیلٌ إلّا عَزَّ
هیچ عزّتمندى حق را ترک نکند ، مگر آن که خوار شود ، و هیچ خوارى بهحق نگراید ، مگر آنکه عزّت یابد.تحف العقول، ص 484
حدیث(768) امام علی (ع) می فرمایند:
إیّاکُم والأخلاقَ الدَّنِیَّةَ فَإنَّها تَضَعُ الشَّریفَ وتَهدِمُ المَجدَ
از اخلاق پست بپرهیزید ، که والا را پست مىسازد و بزرگوارى را نابود مىکندتحف العقول ، ص 215
حدیث(769) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَلتَّحَدُّثُ بِالنِّعَمِ شُکرٌ
بازگویى نعمتها ، سپاسگزارى [از آنها] استمسند الشهاب ، ج 1 ، ص 61
حدیث(770) امام رضا (ع) می فرمایند:
زیارَةُ قَبرِ أبی مِثلُ زِیارَةِ قَبِر الحُسَینِ
زیارت قبر پدرم ، موسى بن جعفرعلیه السلام ، مانند زیارت قبر حسینعلیه السلام است .کامل الزیارات ، ص 499
حدیث(771) امام علی (ع) می فرمایند:
قِوامُ الشَّریعَةِ الأمرُ بِالمَعرُوفِ والنَّهیُ عَنِ المُنکَرِ و إقامَةُ الحُدودِ
استوارى شریعت ، به امر به معروف و نهى از منکر و برپاداشتن حدود استمیزان الحکمه ، ح 12688
حدیث(772) حضرت فاطمه (س) می فرمایند:
فَرَضَ اللَّهُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ
خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار دادبحار الأنوار ، ج 6 ، ص 107
حدیث(773) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلحَیاءُ مِنَ اللَّهِ یَمحوُ کَثیراً مِنَ الخَطایا
شرم از خداوند ، بسیارى از گناهان را پاک مىکندغررالحکم و دررالکلم ، ح 1548
حدیث(774) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
ألارُبَّ شَهوَةِ ساعَةٍ أورَثَت حُزناً طَویلاً
بسا لحظهاى هوس که اندوهى دراز در پى داردالأمالى ، طوسى ، ص 533
حدیث(775) امام هادی (ع) می فرمایند:
العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ ، داعٍ إلَى الغَمطِ والجَهلِ
خودپسندى، آدمى را از دانشجویى باز مىدارد و بهناسپاسى وانکار حق مىخواند
بحار الأنوار، ج 69، ص 199
حدیث(776) امام رضا (ع) می فرمایند:
مَن رَضِیَ بِالقَلیلِ مِنَ الرِّزقِ قُبِلَ مِنهُ الیَسیرُ مِنَ العَمَلِ
هر کس به اندکْ روزى خرسند است ، اندک کردارى از او پذیرفته شودالکافى ، ج 2، ص 138
حدیث(777) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
ألارُبَّ شَهوَةِ ساعَةٍ أورَثَت حُزناً طَویلاً
بسا لحظهاى هوس که اندوهى دراز در پى داردالأمالى ، طوسى ، ص 533
حدیث(778) امام صادق (ع) می فرمایند:
اَلاُنسُ فی ثَلاثٍ : فِی الزَّوجَةِ المُوافِقَةِ وَالوَلَدِ البارِّ وَالصِّدیقِ المُصافی
انس (وآرامش) در سه چیز است : در زن سازگار ، فرزند خوشرفتار و دوست باصفاى وفادارتحف العقول، ص 318
حدیث(779) امام سجاد (ع) می فرمایند:
حُجُّوا وَاعتَمِرُوا تَصِحَّ أبدانُکُم و تَتَّسِع أرزاقُکُم
حجّ و عمره به جاى آرید تا بدنتان سالم و روزیتان فراخ شودالکافى ، ج 4 ، ص 252
حدیث(780) امام صادق (ع) می فرمایند:
مَن یَثِقَ بِاللَّهِ یَکفِهِ ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنیاهُ و آخِرَتِهِ
هر که به خدا اعتماد کند ، خداوند کارهاى دنیا و آخرتش را ، که او را بى قرار کردهاند، کفایت مىکندتحف العقول، ص 304
حدیث(781) امام صادق (ع) می فرمایند:
قِف عِندَ کُلِّ أمرٍ حَتّى تَعرِفَ مَدخَلَهُ مِن مَخرَجِهِ قَبلَ أن تَقَعَ فیهِ فَتَندَمَ
در برابر هر کارى درنگ کن تا [راهِ] درون شدن و برون آمدن از آن را ، پیش از آن که در آن وا مانى و پشیمان شوى ، نیک بشناسىتحف العقول، ص 304
حدیث(782) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلطُّمَأنینَةُ قَبلَ الخُبرَةِ خِلافُ الحَزمِ
اعتماد کردن پیش از آزمودن ، خلاف دوراندیشى استغررالحکم و دررالکلم ، ح 1514
حدیث(783) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلمَطَلُ وَ المَنُّ مُنَکِّدَا الإحسانِ
تعلّل ورزیدن و منّت نهادن ، از [ارزش] احسان مىکاهدغررالحکم و دررالکلم، ح 1595
حدیث(784) امام حسین (ع) می فرمایند:
أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایَذکُرُنی مُؤمِنٌ إلّا استَعبَرَ
من کشته اشکم ؛ هر مؤمنى مرا یاد کند ، اشکش روان شودکامل الزیارات ، ص 215
حدیث(785) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِّ سُلطانَهُ
مردمى از مشرق قیام مىکنند و زمینه حکومت مهدى را فراهم مىآورندکنزالعمّال ، ح 38657
حدیث(786) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلحَیاءُ مِنَ اللَّهِ یَمحوُ کَثیراً مِنَ الخَطایا
شرم از خداوند ، بسیارى از گناهان را پاک مىکندغررالحکم و دررالکلم ، ح 1548
حدیث(787) امام کاظم (ع) می فرمایند:
رَجُلٌ مِن أهلِ قُم یَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ یَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ کَزُبَرِ الحَدیِدِ
مردى از قم مردم را به حق فرا مىخواند و گروهى استوار ، چون پارههاى آهن ، پیرامون او گرد مىآیندبحار الأنوار ، ج 57 ، ص 216
حدیث(788) امام على (ع) می فرمایند:
مَن لَم یَتَدارَک نَفسَهُ بِاِصلاحِها اَعضَلَ داؤُهُ وَ اَعیى شِفائُهُ وَ عَدِمَ الطَّبیبَ
هر کس به اصلاح خود نپردازد، بیمارى اش سخت مى شود و در درمانش به رنج مى افتد و طبیبى نخواهد یافتغررالحکم، ح 9025
حدیث(789) امام مهدی (عج) می فرمایند:
أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم
براى تعجیل در فرج بسیار دعا کنید ، که فرج من فرج شما نیز هستکمال الدّین و تمام النعمه ، ص 485
حدیث(790) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
الصلوة نور المؤمن
نماز نور مؤمن است( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )
حدیث(791) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَلبِطالَةُ تُقِسی القَلبَ
بیکارى ، دل را سخت مىکندمسند الشهاب ، ج 1 ، ص 188
حدیث(792) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
أحَبَّ اللَّهُ مَن أحَبَّ حُسَیناً
هر که حسین را دوست بدارد ، خداوند دوستدار او استبحار الأنوار ، ج 43 ، ص 261
حدیث(793) امام على (ع) می فرمایند:
اَلکَمالُ فِی ثَلاثٍ : اَلصَبرُ عَلَى النَّوائِبِ وَ التَوَرُّعُ فِى المَطالِبِ وَ إسعافُ الطّالِبِ
کمال آدمى در سه چیز است : شکیبایى بر ناگوارىها ، پارسایى در خواستهها و برآوردنِ خواهشِ درخواست کنندهغررالحکم و دررالکلم، ح 1777
حدیث(794) امام کاظم (ع) می فرمایند:
مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِیَت عَلَیهِ النِّعمَةُ ومَن بَذَّرَ وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ
هرکه میانهروى کند و قناعت ورزد ، نعمت بر او بپاید و هر که بىجا مصرف نماید و زیادهروى کند ، نعمتش زوال یابدتحفالعقول، ص 403
حدیث (795) امام على (ع) فرمودند:
مَن حَسُنَت خَلیقَتُهُ طابَت عِشرَتُهُ
هر کس خوش اخلاق باشد، زندگىاش پاکیزه و گوارا مىگردد.
(غررالحکم، ح8153)
حدیث (796) امام على (ع) فرمودند:
اَلعالِمُ مَن لا یَشبَعُ مِنَ العِلمِ وَ لا یَتَشَبَّعُ بِهِ
دانشمند، کسى است که از دانش، سیرى نپذیرد و به سیرى از آن نیز وانمود نکندغررالحکم و دررالکلم، ح 1740
حدیث (797) امام مهدی (ع) فرمودند:
لِیَعمَل کُلُّ امْرِءٍ علَى ما یُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا
هر یک از شما باید کارى کند که با آن به محبّت ما نزدیک شودتهذیب الأحکام ، ج 1، ص 38
حدیث (798) امام باقر(ع) فرمودند:
تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ
لبخند آدمى به روى برادر دینی اش حسنه استمشکاة الأنوار ، ص 316
حدیث (799) امام مهدى(عج) فرمودند:
ما اُرغِمَ أنفُ الشَّیطانِ بِشَىءٍ مِثلِ الصَّلاةِ
هیچ چیز مانند نماز ، بینى شیطان را به خاک نمىمالدبحار الأنوار ، ج 53 ، ، ص 182
حدیث (800) امام على (ع) فرمودند:
اَلإخوانُ فِى اللَّهِ تَعالى تَدُومُ مَوَدَّتُهُم لِدَوامِ سَبَبِها
کسانى که براى خدا برادرى مىورزند ، دوستىشان مىپاید؛ زیرا عامل آن دوستىْ پایدار استغررالحکم و دررالکلم، ح 1795