حدیث (801) امام موسی کاظم (ع) فرمودند:
طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَةِ
خوشا به حال اصلاحکنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامتاند
تحف العقول، ص 393
حدیث (802) امام سجاد (ع) فرمودند:
خَفِ اللَّهَ لِقُدرَتِهِ عَلَیکَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنکَ
از قدرت خداوند بر خویش بترس و از نزدیکىاش به خود شرمگین باش
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 160
حدیث (803) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اِلتَمِسُوا الجارَ قَبلَ شِراءِ الدّارِ وَ الرَّفیقَ قَبلَ الطَّریقِ
پیش از خرید خانه، از همسایه ، و پیش از راهى شدن، از همراه پرس و جو کنید
مستدرک الوسائل ، ج 8 ، ص 431
حدیث (804) امام على (ع) فرمودند:
کَفاک أدَباً لِنَفسِک اِجتنابُ ما تَکرَهُهُ مِن غَیرِک
براى تربیت کردن خود همین بس که از آنچه در دیگران نمىپسندى دورى کنى
نهج البلاغه ، حکمت 412
حدیث (805) امام باقر (ع) فرمودند:
تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ
لبخند آدمى به روى برادر دینىاش حسنه است
مشکاة الأنوار ، ص 316
حدیث (806) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اَلصَّدَقةُ تَمنَعُ مِیتَةَ السَّوءِ
صدقه دادن ، از مرگِ بد باز مىدارد
ثواب الأعمال ، ص 140
حدیث (807) امام على (ع) فرمودند:
لَن یَفُوزَ بِالْجَنَّةَ إلَّا السّاعی لَها
به بهشت نخواهد رسید ، جز کسى که براى آن بکوشد
میزان الحکمة ، ح 2570
حدیث (808) امام على (ع) فرمودند:
اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِى الخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الحَاکِمُ
از نافرمانى خدا در خلوت ها بپرهیزید، زیرا همان کسی که شاهد اعمال است، حکم و داورى مى کند
نهج البلاغه، حکمت 324
حدیث (809) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
إنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الخَیرِ ما یُعجَّلُ
خداوند شتاب در کار نیک را دوست دارد
الکافى، ج 2، ص 142
حدیث (810) امام باقر (ع) فرمودند:
ما شیعَتُنا إلّا مَنِ اتَّقَى اللّهَ و أطاعَهُ
شیعه ما تنها کسى است که تقوا پیشه و مطیع خداوند باشد
تحف العقول، ص 295
حدیث (811) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اَلبَرَکَةُ مَعَ اَکابرکُم
برکت، با بزرگان شماست.
جامع الأخبار، ص 242، ح 617
حدیث (812) امام موسی کاظم (ع) فرمودند:
إنَّ العاقِلَ لایَکذِبُ و إن کانَ فیهِ هَواهُ
خردمند دروغ نمىگوید ، اگرچه میل او در آن باشد
تحف العقول ، ص 391
حدیث (813) امام باقر (ع) فرمودند:
اَلحَیاءُ والإیمانُ مَقرونانِ فی قَرَنٍ فَإذا ذَهَبَ أحدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ
حیا و ایمان به یک ریسمان پیوستهاند . چون یکى برود ، دیگرى نیز ازپىِ آن برود
الکافى، ج 2، ص 106
حدیث (814) امام حسن عسکری(ع) می فرمایند:
علامات المؤمن خمس: صلاة الإحدى والخمسین وزیاره الاربعین والتختم بالیمین وتعفیر الجبین والجهر ببسم الله الرحمن الرحیم
علامت های مؤ من پنج چیز است: خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (هفده رکعت فریضه و سى و چهار رکعت نافله) خواندن زیارت اربعین و انگشتر در دست راست کردن و پیشانی را در سجده بر خاک گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیمِ را بلند گفتن بحارالأنوار ج 85 ص75 روایة7 باب24
حدیث (815) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
یا مَعشَرَ الشَّبابِ عَلَیکُم بِالباهِ فَاِن لَم تَستَطیعوهُ فَعَلَیـکُم بِالصّیامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ
اى گروه جوانان! ازدواج کنید . اگر نمىتوانید ، روزه بگیرید که روزه مهارِ شهوت است کافى ، ج 4، ص 180، ح 2
حدیث (816) امام على (ع) فرمودند:
اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ الاَْدَبِ اَحْوَجُ مِنْهُمْ اِلَى الْفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ
مردم، به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست ، نیازمندترند، تا به طلا و نقره مشکاة الأنوار، ص 433
حدیث (817) امام مهدى (عج) فرمودند:
إنّا یُحیطُ عِلمُنا بأنبائِکُم و لایعَزُبُ عَنّا شَىءٌ مِن أخبارِکُم
ما از همه خبرهاى شما آگاهیم و چیزى از خبرهاى شما از ما پنهان نیست بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 175
حدیث (818) پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
اَلضَّیفُ یَنزِلُ بِرِزقِهِ وَیَرتَحِلُ بِذُنوبِ اَهلِ البَیتِ
میهمان، روزى خود را میاورد و گناهان اهل خانه را میبرد
بحارالأنوار، ج 75، ص 461، ح 14
حدیث (819) امام صادق (ع) فرمودند:
طُوبى لِمَن لَم تُلهِهِ الْأمانِیُّ الْکاذِبَةُ
خوشا بر آن که آرزوهاى دروغین سرگرمش نکند
بحارالأنوار ، ج 75 ، ص 280
حدیث (820) امام صادق (ع) فرمودند:
مَن حَسُنَ بِرُّهُ فى اَهلِ بَیتِهِ زیدَ فى رِزقِهِ
هر کس به شایستگى در حقّ خانوادهاش نیکى کند، روزیش زیاد میشود
الدعوات الراوندى، ص 127
حدیث (821) امام علی(ع) فرمودند:
اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایّاکَ اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ
تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى
غررالحکم، ح 2472
حدیث (822) امام علی(ع) می فرمایند:
کُلُّ عَزیزٍ داخِلٌ تَحتَ القُدرَةِ فَذَلیلٌ
هر عزیزى که تحت قدرت و سلطهاى باشد ذلیل است تحف العقول ص215
حدیث (823) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
ایّاکَ اَن تَضحَکَ مِن غَیرِ عَجَبٍ ، اَو تَمشىَ و تَتَـکَلَّمَ فى غَیرِ اَدَب
از خندیدنِ بى تعجّب [و بىجا] یا راه رفتن و سخن گفتنِ بىادبانه بپرهیز غرر الحکم، ح 10599
حدیث (824) امام علی(ع) می فرمایند:
لا تَصفُو الخِلَّةُ مَعَ غَیرِ اَدیبٍ
دوستى با شخص بىادب ، صمیمانه نخواهد شد.
بحار الأنوار، ج67، ص400
حدیث (825) امام علی(ع) می فرمایند:
لا یَراَسُ مَن خَلا عَنِ الاَدَبِ وَ صَبا اِلَى اللَّعِبِ
کسى که از ادب بىبهره باشد و شیفته بازى شود، به ریاست نمی رسد.
غرر الحکم، ح 4786
حدیث (826) امام حسن عسکرى(ع) می فرمایند:
لَیْسَ مِنَ الاَْدَبِ اِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزونِ
شادى کردن در حضور غمگین، از ادب به دور است
غرر الحکم، ح 10875
حدیث (827) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس
اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است
کنز العال ، ج 7، حدیث 18859
حدیث (828) خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند:
عُمّالُکُم اَعمالُکُم، کَما تَـکونونَ، یُوَلّى عَلَیکُم
کارگزاران شما [نتیجه] اعمال شما هستند، همان گونه که هستید، بر شما حکومت مىشود
شرح شهاب الاخبار، ص 260
حدیث (830) خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند:
اُعفُ عَمَّن ظَـلَمَکَ وَصِل مَن قَطَعَکَ وَ اَعطِ مَن حَرَمَکَ
گذشت کن از کسى که به تو ظلم کرده ، رابطه برقرار کن با کسى که با تو قطع رابطه کرده و عطا کن به کسى که از تو دریغ نموده است.
اعلام الدین ، ص 96
حدیث (831) حضرت امیر المومنین(ع) می فرمایند:
وَ مَن اَعانَ نَفسَهُ فى هَوى نَفسِهِ فَقَد اَشرَکَ نَفسَهُ فى قَتلِ نَفسِه
و هر کس نفس خود را در خواهشهایش یارى رساند، در قتل خود همدستِ نفس شده است.
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج20،ص 304
حدیث (832) امام حسین(ع) می فرمایند:
اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاء
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارىها) ادبم مکن
عیون اَخبار الرضا ، ج 1، ص 107 ح 1
حدیث (833) حضرت امیر المومنین(ع) می فرمایند:
المَوَدَّةُ قَرابَةٌ مُستَفادَةٌ
دوستى، خویشاوندى اکتسابى است
الکافی : ج 8 ، ص 23 ، ح 4
حدیث (834) امام صادق(ع) می فرمایند:
صِلَةُ الاَْرحامِ تُزَ کّى الاَْعمالَ وَتُنمى الاَْموالَ وَ تَدفَعُ البَلوى وَتُیَسِّرَ الحِسابَ وَتُنسِئُ فِى الاَجَلِ
صله رحم، اعمال را پاکیزه، اموال را بسیار، بلا را برطرف و حساب (قیامت) را آسان میکند و مرگ را به تأخیر می اندازد
کافى، ج 2، ص 157، ح 33
حدیث (835) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
اَدِّبوا اَولادَکُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبیِّکُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ
فرزندانتان را به سه چیز ادب کنید: عشق به پیامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن.
غرر الحکم، ح 4488
حدیث (836)حضرت علی(ع) می فرمایند:
فنیرزوا إن قدرتم کل یوم یعنی تهادوا و تواصلوا فی الله
اگر می توانید هر روز را نوروز کنید یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه دهید و با یکدیگر ارتباط برقرار کنید
دعائم الإسلام: ج2 ،ص326
حدیث (837)حضرت علی(ع) می فرمایند:
اَدَّبتُ نَفسى فَما وَجَدتُ لَها بِغَیرِ تَقوَى الاِلهِ مِن اَدَبِ
به ادب و تربیت نفس خود پرداختم و براىآن ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نیافتم
اعلام الدین، ص 273
حدیث (838) حضرت امیر المومنین، علی(ع) می فرمایند:
تَحَرِّى الصِّدْقِ وَ تَجَنُّبُ الْکَذِبِ اَجْمَلُ شیمَةٍ وَ اَفْضَلُ اَدَب
راستگو بودن و پرهیز نمودن از دروغ، زیباترین اخلاق و بهترین ادب است
کافى، ج 8 ، ص 150، ح 132
حدیث (839) حضرت علی(ع) می فرمایند:
الیَوم عَمَلٌ وَ لا حِساب وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَل
امروز (دنیا) روز عمل و هیچ حسابی نیست و فردا روز حساب است و هیچ عملی نیست الکافی، ج 8، ص 58
حدیث (840) حضرت علی(ع) می فرمایند:
قوتُ الاَجسادِ الطَّعامُ وَ قوتُ الاَرواحِ الاِطعامُ
غذاى جسم، خوردن و غذاى روح، خوراندن است مشکاة الأنوار، ص 561
حدیث (841) حضرت علی(ع) می فرمایند:
أَشرَفُ الخَلاَئِقِ اَلوَفَا بِالعَهد
شریفترین خصلتها وفاى به عهد است
غررالحکم، ص251
حدیث (842) امام صادق(ع) می فرمایند:
اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ وَالبِرَّ لَیُهَوِّنانِ الحِسابَ وَیَعصِمانِ مِنَ الذُّنوبِ
صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مىکند
کافى، ج 2، ص 157، ح 31
حدیث (843) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
مَثَلُ العَقلِ فِى القَلبِ کَمَثَلِ السِّراجِ فى وَسَطِ البَیتِ
عقل در دل، همانند چراغ در میان خانه است
علل الشرایع، ص 98، ح 1
حدیث (844) امام على (ع) می فرمایند:
اَعقَلُ النّاسِ مَن کانَ بِعَیبِهِ بَصیرا وَ عَن عَیبِ غَیرِهِ ضَریرا
عاقلترین مردم کسى است که به عیبهاى خویش بینا و از عیوب دیگران، نابینا باشد
غررالحکم، ح 3233
حدیث (845) امام على (ع) می فرمایند:
اَعقَلُ النّاسِ مَن غَلَبَ جِدُّهُ هَزْلَهُ وَ استَظهَرَ عَلى هَواهُ بِعَقلِه
عاقل کسى است که جدّىاش از شوخىاش بیشتر باشد و با کمک عقلش بر هوا و هوسش پیروز گردد
غررالحکم، ح 3355
حدیث (846) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
یا عَلىُّ اَلعَقلُ مَا اکتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ وَ طُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ
اى على! عقل چیزى است که با آن، بهشت و خشنودى خداوند مهربان به دست مىآید.
من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 369، ح 5762
حدیث (847) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
رَاسُ العَقلِ بَعدَ الایمانِ بِاللّهِ مُداراةُ النّاسِ فى غَیرِ تَرکِ حَقٍّ
کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که حق، ترک نشود
تحف العقول، ص 42
حدیث (848) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
إِذا رَأَیتَ مِن أَخیکَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارجُهُ: اَلحَیاءُ وَالأَمانَةُ وَالصِّدقُ
هر گاه در برادر (دینى) خود سه صفت دیدى به او امیدوار باش: حیا، امانتدارى و راستگویى
نهج الفصاحه، ح 205
حدیث (849) امام على (ع) می فرمایند:
اِجعَلِ الدِّینَ کَهفَکَ وَالعَدلَ سَیفَکَ تَنجُ مِن کُلِّ سوءٍ وَتَظفَر عَلى کُلِّ عَدُوٍّ
دین را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پیدا کنى و بر هر دشمنى پیروز گردى
غررالحکم، ج2، ص 221، ح 2433
حدیث (850) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اِنَّما یُدرَکُ الخَیْرُ کُلُّهُ بِالعَقلِ، وَ لا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ
همه خوبىها با عقل شناخته مىشوند و کسى که عقل ندارد، دین ندارد
تحف العقول، ص 54
حدیث (851) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلعَقلُ حَیثُ کانَ آلِفٌ مَاْلوفٌ
عقل هر کجا باشد، انسگیرنده و الفتپذیر است
غررالحکم، ح 1251
حدیث (852) امام علی (ع) می فرمایند:
ایّاکُم وَ الحَلفَ فَاِنَّهُ یُنفِقُ السِّلعَةَ وَ یَمحَقُ البَرَکَةَ.
از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى کند و برکت را از بین مى برد.
کافى، ج 5، ص 162، ح 4
حدیث (853) امام حسن عسکری(ع) می فرمایند:
خَصلَتانِ لَیسَ فَوقَهُما شَىْءٌ: أَلاِیمانُ بِاللّهِ وَ نَفعُ الاِخوانِ
دو خصلت است که بهتر و بالاتر از آنها چیزى نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران
تحف العقول، ص520
حدیث (854) امام علی (ع) می فرمایند:
یَنبَغى لِلعاقِلِ اَن یُخاطِبَ الجاهِلَ مُخاطَبَةَ الطَّبیبِ المَریضَ
شایسته است که برخورد عاقل با نادان، مانند برخورد طبیب با بیمار باشد
غررالحکم، ح 10944
حدیث (855) امام صادق (ع) می فرمایند:
تقبض فیها امراة من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة با جمعهم
زنی از فرزندان من در قم از دنیا میرود که اسمش فاطمه دختر موسی (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت میشوند
بحار الانوار، ج ۴۸ صفحه ۳۰۷
حدیث (856) امام صادق (ع) می فرمایند:
اِعلَمى اَنَّ الشّابَّ الحَسَنَ الخُلُقِ مِفتاحٌ لِلخَیرِ ، مِغلاقٌ لِلشَّرِّ وَ اِنَّ الشّابَّ الشَّحیحَ الخُلُقِ مِغلاقٌ لِلخَیرِ مِفتاحٌ لِلشَّرِّ
بِدان که جوانِ خوشاخلاق ، کلید خوبىها و قفل بدىهاست و جوانِ بداخلاق ، قفل خوبىها و کلید بدىهاست
امالى طوسى ، ص 302، ح 598
حدیث (857) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلعَقلُ حِفظُ التَّجارِبِ وَ خَیرُ ما جَرَّبتَ ما وَعَظَکَ
عقل، اندوختن تجربهها (و عمل به آن) است و بهترین تجربه، آن است که پندت داده
نهج البلاغه، نامه 31
حدیث (858) امام علی (ع) می فرمایند:
مَن شاوَرَ ذَوِى العُقولِ استَضاءَ بِاَنوارِ العُقولِ
هر کس با عقلا مشورت کند، از نور عقلها بهره مىبرد
غررالحکم، ح 8634
حدیث (859) امام علی (ع) می فرمایند:
جاهِد شَهوَتَکَ وَ غالِب غَضَبَکَ وَ خالِف سوءَ عادَتِکَ، تَزکُ نَفسُکَ وَ یَکمُل عَقْلُکَ وَ تَستَـکمِل ثَوابَ رَبِّکَ
با هوا و هوست مبارزه کن، بر خشمت مسلّط شو و با عادتهاى بدت مخالفت کن، تا روحت پاک و عقلت کامل گردد و پاداش پروردگارت را به تمامى دریافت نمایى
غررالحکم، ح 4760
حدیث (860) امام علی (ع) می فرمایند:
اِنَّ بِذَوِى الْعُقولِ مِنَ الْحاجَةِ اِلَى الاَْدَبِ کَما یَظْمَأُ الزَّرْعُ اِلَى الْمَطَر
نیاز عاقلان به ادب، همانند نیاز کشتزار به باران است
غررالحکم، ح 3475
حدیث (861) امام حسین (ع) می فرمایند:
لا یَکمُلُ العَقلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ
عقل، جز با پیروى از حق، کامل نمىشود
اعلام الدین، ص 298
حدیث (862) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
باکِروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَکَةٌ وَ نَجاحٌ
در پى روزى، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، [مایه] برکت و پیروزى است
المعجم الاوسط، ج 7، ص 194، ح 7250
حدیث (863) امام علی (ع) می فرمایند:
صیانَةُ المَراَةِ اَنـعَمُ لِحالِها وَ اَدوَمُ لِجَمالِها
محفوظ بودن زن، براى سلامتی اش مفیدتر است و زیبایى او را با دوامتر می کند
غررالحکم، ح 5820
حدیث (864) امام صادق (ع) می فرمایند:
الاَکلُ عِندَ اَهلِ المُصیبَةِ مِن عَمَلِ الجاهِلیَّةِ وَ السُّنَّةُ البَعثُ اِلَیهِم بِالطَّعامِ
غذا خوردن نزد مصیبت زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهلیت است و سنّت پیامبر(ص) فرستادن غذا براى مصیبت زدگان است
من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 182
حدیث (865) امام علی (ع) می فرمایند:
اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْیَهُ فى مَواضِعِهِ
عاقل کسى است که کارهایش را خوب انجام دهد و تلاشى که مىکند، به جا باشد.
غررالحکم، ح 1798
حدیث (866) حضرت محمد(ص) می فرمایند:
لا فَقرَ اشَدُّ مِنَ الجَهلِ لامالَ اَعودُ مِنَ العَقلِ
هیچ فقری سخت تر از نادانی نیست و هیچ مالی سودمندتر ازعقل نیست
اصول کافی ج1ص30
حدیث (867) امام علی (ع) می فرمایند:
بَرَکَةُ العُمرِ فى حُسنِ العَمَلِ
برکت عمر در خوب انجام دادنِ کارهاست
غررالحکم ، ح 4434
حدیث (868) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ وَ مَن کَبُرَ هَمُّهُ سَقُمَ بَدَنُهُ
هر کس بد اخلاق باشد، خودش را عذاب مىدهد و هر کس غم و غصهاش زیاد شود، تنش رنجور مىگردد
نهج الفصاحه، ح 3002
حدیث (869) امام على(ع) می فرمایند:
وُصولُ المَرءِ اِلى کُلِّ ما یَبتَغیهِ مِن طیبِ عَیشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نیَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلظِهِ
انسان، با نیّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و روزى زیاد، دست مىیابد
غررالحکم، ح 10141
حدیث (870) امام على(ع) می فرمایند:
اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِن شیَمِ اُولِى الاَلباب
خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.
غررالحکم، ح 1386
حدیث (871) امام صادق (ع) می فرمایند:
اِذا اَرادَ اللّهُ بِقَومٍ هَلاکا ظَهَرَ فیهِمُ الرِّبا
هنگامى که خداوند بخواهد ملتى را نابود کند، رباخوارى در میان آنان رواج می یابد
وسائل الشیعه، ج 18، ص 123، ح 17
حدیث (872) امام على (ع) می فرمایند:
اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاَقرَبینَ
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید
تحف العقول، ص 172
حدیث (873) حضرت على (ع) می فرمایند:
لا یَسعَدُ أحَدٌ إلاّ بِإقامَةِ حُدودِ اللّهِ وَ لا یَشقى أحَدٌ إلاّ بِإِضاعَتِها
هیچ کس جز با اجراى حدود و احکام خدا خوشبخت نمىشود و جز با ضایع کردن آن بدبخت نمىگردد
غررالحکم، ح10853
حدیث (874) حضرت على (ع) می فرمایند:
اِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ الاَْبصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ الاَْبدانِ مِنَ الضَّعفِ
به راستى که دانش، مایه حیات دلها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدنهاى ناتوان است
امالى صدوق، ص 493، ح 1
حدیث (875) امام باقر (ع) می فرمایند:
اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ یُجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ
خداوند عزوجل به وسیله تقوا، انسان را از آنچه عقلش به آن نمىرسد، حفظ مىکند و کوردلى و نادانى را از او دور مىنماید.
کافى، ج 8، ص 52، ح 16
حدیث (876) حضرت علی (ع) می فرمایند:
مَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الکَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الراحَةَ وَ تَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ
هر کس به مقدار کفایت، قناعت کند، آسایش مىیابد و براى خویش زمینه گشایش فراهم مىکند.
نهج البلاغه، حکمت 377
حدیث (877) حضرت علی (ع) می فرمایند:
اِتَّهِمُوا عُقولَکُم فَاِنِّهُ مِنَ الثِّقَةِ بِها یَکونُ الخَطاءُ
عقل خویش را زیر سؤال ببرید؛ زیرا از اعتماد به آن، خطاها سرچشمه مىگیرد.
غررالحکم، ح 2570
حدیث (878) امام صادق (ع) می فرمایند:
یَعیشُ النّاسُ بِاِحسانِهِم اَکثَرَ مِمّا یَعیشونَ بِاَعمارِهِم وَ یَموتون بِذُنوبِهِم اَکثَرَ مِمّا یَموتونَ بِآجالِهِم
مردم، بیشتر از آنکه با عمر خود زندگى کنند، با احسان و نیکوکارى خود زندگى مىکنند و بیشتر از آنکه با اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خود مىمیرند.
دعوات الراوندى، ص 291، ح 33
حدیث (879) حضرت علی (ع) می فرمایند:
اَلعاقِلُ مَن صانَ لِسانَهُ عَنِ الغیبَةِ
عاقل کسى است که زبانش را از بدگویى پشت سر دیگران، نگه دارد.
غررالحکم، ح 1955
حدیث (880) امام رضا (ع) می فرمایند:
رَحِمَ اللّهُ عَبدا اَحیا اَمرَنا ... یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا
رحمت خدا بر بندهاى را که امر ما را زنده کند... دانشهاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایىهاى سخنان ما را مىدانستند، از ما پیروى مىکردند
معانى الأخبار ، ص 180، ح 1
حدیث (881) حضرت محمد (ص) می فرمایند:
اِنَّما اَهلَکَ النّاسَ العَجَلَة وَ لَو اَنَّ النّاسَ تَثَـبَّتوا لَم یَهلِک اَحَد
مردم را، در حقیقت، شتابزدگى به هلاکت انداخته است، اگر مردم، از شتابزدگى به دور بودند، هیچ کس هلاک نمىشد
محاسن، ج 1، ص 340، ح 697
حدیث (882) امام صادق (ع) می فرمایند:
اَرْوَحُ الرَّوْحِ اَلْیَأسُ مِنَ النّاسِ
بهترین راحتى و آسودگى، بىتوقعى از مردم است
کافى ، ج 8، ص 243، ح 337
حدیث (883) حضرت محمد (ص) می فرمایند:
فِى الاِنسانِ مُضغَةٌ اِذا هىَ سَلِمَت وَ صَحَّت سَلِمَ بِها سائرُ الجَسَدِ، فَاذا سَقِمَت سَقِمَ بِها سائرُ الجَسَدِ وَ فَسَدَ، وَ هِىَ القَل
در انسان پاره گوشتى است که اگر آن سالم و درست باشد، دیگر اعضاى بدنش هم با آن سالم مىشوند و هرگاه آن بیمار شود، دیگر اعضاى بدنش بیمار و فاسد مىگردند. آن پاره گوشت، قلب است.
خصال، ص 31، ح 109
حدیث (884) امام موسی کاظم (ع) می فرمایند:
قَلیلُ العَمَلِ مِن العالِمِ مَقبولٌ مُضاعَفٌ
عمل کم ، قبول و دو چندان مىشود.
میزان الحکمة : ج 4 ، ص 3595
حدیث (885) امام على (ع) می فرمایند:
قَد خاطَرَ بِنَفسِهِ مَنِ استَغنى بِرَأیِهِ
هر کس خود را، از رأى و نظر دیگران بىنیاز بداند، خودش را به خطر انداخته است.
من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 388، ح 5834
حدیث (886) حضرت محمد (ص) می فرمایند:
اَلصِّدقُ طُمَأْنینَةٌ وَ الکَذِبُ ریبَةٌ
راستگویى [مایه] آرامش و دروغگویى [مایه] تشویش است
نهج الفصاحه، ح 1864
حدیث (887) حضرت علی(ع) می فرمایند:
اَعَزُّ العِزِّ العِلمُ ؛ لاِءَنَّ بِهِ مَعرِفَةُ المَعادِ وَ المَعاشِ، وَ اَذَلُّ الذُّلِّ الجَهلُ ؛ لاِءَنَّ صاحِبَهُ اَصَمُّ ، اَبکَمُ ، اَعمى ، حَیرانُ
عزیزترین عزّت، دانش است، چرا که با آن معاد شناخته مىشود و راه کسب معاش به دست مىآید و خوارترین خوارى، نادانى است، چرا که نادان کر و لال و کور و سرگردان است
نزهة الناظر، ص 70، ح 65
حدیث (888) حضرت علی(ع) می فرمایند:
الحِلمُ حِجابٌ مِنَ الآفا
بردبارى، مانعى در برابر آفتهاست
غررالحکم، ح 720
حدیث (889) امام صادق (ع) می فرمایند:
اَوَّلُ النَّظَرَةِ لَکَ وَ الثّانیَةُ عَلَیکَ وَ لا لَکَ وَ الثّالِثَةُ فیهَا الهَلا
نگاه اول [ناخودآگاه به نامحرم] براى تو [حلال[ است و نگاه دوم ممنوع است و حرام و نگاه سوم، هلاکتبار است
من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 474، ح 4658
حدیث (890) امام على (ع) می فرمایند:
اَلبَغىُ یَصرَعُ الرِّجالَ وَ یُدنِى الاآجال
ظلم و تجاوز، انسان را زمین مىزند و مرگها را نزدیک مىسازد.
غررالحکم، ح 1494
حدیث (891) امام علی (ع) می فرمایند:
اِتَّقُوا اللّهَ وصُونوا دِینَکُم بِالوَرَعِ
از خدا پروا کنید و با پارسایى از دینتان پاسدارى نمایید .
الکافی: ج 2 ، ص 76 ، ح 2
حدیث (892) امام علی (ع) می فرمایند:
اَطیَبُ العَیشِ القَناعَة
خوشترین زندگى، زندگى با قناعت است
غررالحکم، ح 2918
حدیث (893) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اِنَّ العَبدَ لِیُذنِبُ الذَّنبَ فَیَنسى بِهِ العِلمَ الَّذى کانَ قَد عَلِمَهُ
انسان گناه مىکند، پس با آن، علمى را که پیشتر مىدانسته، از یاد مىبرد
عدّة الداعى، ص 197
حدیث (894) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
فاطمه بضعه منى من سرها فقد سرنى و من سإها فقد سإنى, فاطمه اعز الناس على
فاطمه پاره وجود من است, هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده و هر که او را بیازارد مرا آزار داده. فاطمه در نزد من عزیزترین مردم است
بحارالانوار, ج43, ص23
حدیث (895) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اِذا دَخَلَ اَحَدکُم بَیتَهُ فَلیُسَلِّم، فَاِنَّهُ یُنزِلُهُ البَرَکَةَ وَ تُؤنِسُهُ المَلائِکَةُ
هرگاه یکى از شما به خانه خود وارد مىشود، سلام کند، چرا که سلام برکت مىآورد و فرشتگان با سلام دهنده انس مىگیرند
علل الشرایع، ج 2، ص 583، ح 23
حدیث (896) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اَعظَمُ النِّساءِ بَرَکَةً اَیسَرُهُنَّ صَداق
با برکت ترین زنان، کم مهریّه ترین آنان است.
السنن الکبرى، ج 7، ص 235
حدیث (897) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
رَحِمَ اللّهُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقیاتُ الصّالِحاتُ
رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است! دختران، با برکت و دوست داشتنىاند و پسران، مژده آورند. دختران باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند.
مستدرک الوسائل، ج 15، ص 115، ح 17700
حدیث (898) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
مَن تَسَمّى بِاسمى یَرجو بَرَکَتى وَ یُمنى، غَدَت عَلَیهِ البَرَکَةُ وَ راحتَ اِلى یَومِ القیامَةِ
هر کس به نام من نامگذارى کند و برکت و خجستگى مرا امید داشته باشد، برکت به سوى او خواهد آمد و تا قیامت (باقى) خواهد بود.
کنزالعمّال، ح 45221
حدیث (899) امام موسی کاظم (ع) می فرمایند:
إنّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ یُبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ
خداوند عزّوجلّ ، بنده خواب آلوده بىکار را دشمن دارد
الکافی: ج 5 ، ص 84 ، ح 2
حدیث (900) حضرت خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند:
اِنَّ اِبنَتى فاطمه مَلَأ اللهُ قَلبَها وَ جَوارِحَها ایماناً وَ یَقیناً
بدرستیکه خداوند تمام وجود دخترم فاطمه را لبریز از ایمان و یقین به خود گردانیده است
بحارالانوار، ج43، ص29