دو نکته قابل توجه: 1ـ اگر کسی با زنی که شوهر نداشته و در عدهی رجعیه (یعنی عدهای که شوهر میتواند بدون عقد برگردد) نبوده زنا کرد بعد میتواند با او ازدواج نماید ولی اگر شوهر داشته یا در عدهی رجعیه بوده بر او حرام همیشگی است، یعنی اگر شوهرش بمیرد یا او را طلاق دهد باز هم نمیتواند او را بگیرد. 2ـ اگر کسی با زنی زنا کرد مادر و دختر آن زن بر او (بنابر اشهر) حرام میشود، یعنی نمیتواند با آنها ازدواج نماید و محرم هم نیستند، و همچنین زن مزبور بر پدر زنا کننده حرام میشود.[1] اینک نظر خوانندگان گرامی را به مطالب جالبی که در کتاب برهان قرآن تذکر داده است جلب و به همین جا خاتمه میدهیم: موضوعی که در خور مناقشه است، اختلاط و آمیزش زن و مرد است، زیرا مخالفین اسلام در این باره جنجال و غوغای بسیاری به پا میکنند، گاهی از اجتماع آزاد فرانسه سخن به میان میآورند و از آزادی، کامرانی و عیاشی زن و مرد و حتی از آزادی بوس و کنار در معابر و شوارع آنجا یاد میکنند و زمانی از تمدن آمریکا گفتگو میکنند و میگویند در آن سرزمین مردم با فکر و غریزه خود دو روئی و نفاق روا نمیدارند زیرا به خوبی دریافتهاند که کامرانیهای جنسی از ضرورتها و احتیاجات حیاتی «بیولوژی» است و به همین جهت راه را برای اشباع این غریزه باز گذاشتهاند و هر جوانی دوست و رفیقی از دختران اختیار کرده و هر دوشیزهای رفیقی از جوانان برگزیده است که در بیشتر ساعات روز و شب با هم به خوشی و شادی وقت میگذرانند و در تفرجگاهها و گوشههای خلوت از یکدیگر کام میگیرند و به یکدیگر کام میدهند و از شار غریزه جنسی آسوده و فارغ میشوند و هر بامداد به یاد عیش و نوش شب دوش با دلی شاد و روحی خرم از پی کارهای خود روان میشوند و در کارهای روزانهی خود توفیق و پیروزی مییابند و به این وسیله ملت با گامهای بلند و سریع راه ترقی و تعالی طی میکند.
[1] . چون بعضی از این فروعات مورد اختلاف فقهاء عظام است در صورتی که برای کسی مورد حاجت شد به مرجع خود رجوع کند. |