ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
(( آداب و وظایف ویژه معلم در امر تدریس و جلسه درس ))
* آراستن و پیراستن ظاهر به منظور تجلیل از مقام علم و دانش
* دعاء و حفظ همبستگی معلم با خدا در حین شروع به انجام وظیفه
* ادامه و استمرار این همبستگی با خدا برای توفیق در درس
* نشستن آمیخته با وقار و نزاکت و ادب
* تعیین و تنظیم جهت نشستن معلم در جلسه درس
* پالایش قصد و هدف
* طرز توجه و نگاه معلم به شاگردان باید حساب شده باشد
* احترام ویژه به شاگردان با فضیلت و قدردانی از آنها
* تلاوت قرآن و خواندن دعاء قبل از تدریس ( دعای خاص دارد )
* ا ستفاده از بهترین قواعد و روش تدریس و تفهیم
* رعایت تَرَتُّب منطقی علوم و دانش ها در امر تدریس
* رعایت اعتدال و اقتصاد در بیان و توضیح مطالب
* توجه به فضای درس و اهمیت هوای آزاد
* رعایت مصالح شاگردان و مصالح اهم در تقدیم و تأخیر وقت تدریس
* رعایت تناسب صدا با محیط درس
*قاطعیت واحتیاط برای حفظ نظم و پاسداری از آرامش و پیشگیری از جدال در جلسه درس
* ایجاد انضباط و حس مسئولیت اخلاقی در شاگردان
* مدارا در مورد کیفیت پاسخ به پرسش های شاگردان
* محبت معلم و گشاده رویی او نسبت به شاگرد تازه وارد
* وظیفه معلم ، همزمان با ورود عالم و دانشمند به جلسه درس
* اعتراف به عجز و ناتوانی در مسائلی که بدانها احاطه ندارد
* تذکر لغزش و اشتباه ، قبل از پایان یافتن درس
* اعلام به پایان یافتن درس و درنگ نمودن در جلسه درس پس از پایان گرفتن آن
*ختم جلسه درس با دعا ( دعای خاص دارد )
* باید درس ها با نصایح اخلاقی پایان گیرد *