-
بیحرمتی به مقدسات و ارزشها
دوشنبه 4 دیماه سال 1391 20:41
بیحرمتی به مقدسات و ارزشها ۱ یکی از روش ها برای تعیین گناه کبیره، هر گناهی است که دینداران آن را بزرگ میدانند به طوری که ثابت شود که در تمام دورهها تا زمان ائمه و پیغمبر ـ علیهم السّلام ـ ، نزد هر دینداری بزرگ بوده است. پس آن گناه کبیره خواهد بود؛ مانند هتک احترام و اهانت کردن به مقدسات و محترمات دینی ـ یعنی آنچه...
-
بی غیرتی
دوشنبه 4 دیماه سال 1391 20:35
بی غیرتی «غیرت» به معنای رَشک و حسد مردانه و سرشار از صفات آن است و در تداول فارسی زبانان به معنای حمیّت و محافظت عصمت و آبرو و ناموس ونگهداری عزّت و شرف آمده است. [1] علمای اخلاق نیز غیرت را چنین تعریف کرده اند، غیرت و حمیّت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه که حفظش ضروری است، این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت، بزرگ منشی و...
-
بی توجهی به واجبات
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 08:35
بی توجهی به واجبات یکی از مهمترین نقاط آغاز، اداء فرایض و اهتمام به واجبات است به ویژه نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر. مؤمن سالک باید نماز را در وقت بخواند، نه تنها در وقت که در اول وقت و همیشه باید پیش از وقت خود را آماده کند تا در اول وقت به نماز برخیزد، که امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:...
-
بهتان و تهمت
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 08:30
بهتان و تهمت بهتان و افتراء عبارتست از اینکه انسان در حق غیر به چیزی که راضی نیست دروغ بگوید به عبارت دیگر چیزی را به دروغ به دیگری نسبت دهد و شخصی که مرتکب گناه و عمل زشتی نشده به انجام آن متهم کند و یا عیب و نقصی را که در او نیست به او بچسباند و فرقی نیست که این نسبت دروغ در حضور او باشد یا در غیاب. بهتان و تهمت از...
-
بذله گویی و مزاح
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 08:19
بذله گویی و مزاح بذله گویی و مزاح یکی از موارد حسن رفتار است ولی باید توجه داشت که از جمله آفات زبان که مانند دیگر آفات آن آثار سوء و عواقب خطرناکی را به دنبال دارد مزاح و شوخی است. به همین جهت، در آداب دینی برای مزاح و شوخ طبعی حدّ و مرزی مشخص شده است که اگر از آن حد تجاوز کنند آثار نا مطلوبی به بار خواهد آورد. بنابر...
-
بداخلاقی و کج خلقی
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 08:16
بداخلاقی و کج خلقی بداخلاقی نزدیک به غلظت و بدخوئى است و ظاهر آن است که: غلظت و درشتى از ثمرات کج خلقى باشد. همچنان که انقباض روى و دلتنگى و بد کلامى نیز از آثار آن است. و این صفت از نتایج قوه غضبیه است. و این از جمله صفاتى است که آدمى را از خالق و خلق دور مىکند، و از نظر مردم مىافکند، و طبعها را از او متنفر مىکند....
-
بخل
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 08:14
بخل بخل عبارت است از خسیس بودن در جایی که باید خرج کرد و ندادن آنچه را که باید داد و آن طرف تفریط است و افراط آن، اسراف است، که عبارت است از: خرج کردن آنچه نباید خرج کرد و این دو طرف، مذموم است و وسط آنها، که صفت جود و سخا بوده باشد پسندیده و محمود است. مخفی نماند که صفت بخل، نتیجه محبت دنیا و ثمره آن است و این، از...
-
انتقام جوئی
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 08:08
انتقام جوئی یعنى کسى که بدى با انسان کند اگر او نیز در صدد بدى کردن به مثل آنچه او کرده است یا بالاتر برآید این انتقام جوئی است، این حالت تا جایی پیش می رود که اگر چه شرعا حرام باشد، باز هم مرتکب آن می شود، مانند: مکافات غیبت به غیبت، و فحش به فحش، و بهتان به بهتان. و همچنین غیر اینها از افعال محرمه. و شکى در حرمت آن...
-
اهانت و تحقیر دیگران
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 07:59
اهانت و تحقیر دیگران اهانت و تحقیر نمودن بندگان خدا و مذمت آن شکی نیست که این صفت مذمومه در شریعت مقدسه حرام، و موجب هلاکت صاحب آن است. از حضرت پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ روایت شده است که: «خدای ـ تعالی ـ فرمود: هر که اهانت برساند به یکی از دوستان من، پس کمر به مبارزهی با من بسته است». [1] و در حدیث دیگر...
-
اسراف
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 07:56
اسراف ۱ اسراف و تبذیر از گناهانی است که بر کبیره بودنش تصریح شده است. چنانچه در صحیحه فضل بن شاذان از حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ و همچنین در روایت اعمش از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ ضمن شمارهی کبائر، اسراف و تبذیر را ذکر فرمودهاند و برای دانستن بزرگی این گناه مقداری از آیات و اخبار رسیده یادآوری میشود و بعد معنا و...
-
استمناء (خودارضائی)
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 07:45
استمناء (خودارضائی) از گناهان کبیرهای که بر آن وعده عذاب داده شده، استمناء است و آن بیرون کردن منی خود است از راه غیر طبیعی، مانند مالیدن به دست یا سایر اعضاء خود یا به اعضاء دیگری غیر از همسر. در کتاب جواهرالکلام درآخر مبحث حدود مینویسد: هر کس به دستش یا عضو دیگرش استمناء کند، باید تعزیر شود. چون کار حرامی بلکه...
-
آرزوهای طولانی
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 07:42
آرزوهای طولانی طول امل(آرزو) عبارت است از: امیدهاى بسیار در دنیا، و آرزوهاى دراز، و توقّع زندگانى دنیا، و بقاى در آن. بیا که قصر امل سخت سست بنیاد است به فکر باش که بنیاد عمر بر باد است مجو درستى عهد از جهان سست نهاد که این عجوزه، عروس هزار داماد است و سبب این صفت پلید دو چیز است: یکى جهل و نادانى است، چون جاهل،...
-
رذایل اخلاقی چیست؟
یکشنبه 3 دیماه سال 1391 07:35
رذایل اخلاقی چیست؟ مقدمه رذیلت اخلاقی که از آن با عبارات متفاوتی همچون فعل غیر اخلاقی - در مقابل فعل اخلاقی - و ضد ارزش اخلاقی - در مقابل ارزش اخلاقی یاد می شود؛ واژه ای است که در فرهنگ دین در برابر فضیلت اخلاقی به کار می رود و از آن در مکاتب مختلف اخلاقی تعاریف متعدد و متفاوتی صورت گرفته است. یکی از مسائل مهم و اساسی...
-
چهل حدیث گهربارازامام موسی کاظم علیه السلام
پنجشنبه 30 آذرماه سال 1391 11:16
روز تولد هفتم ماه صفر، روز تولد هفتمین امام ، حضرت موسی کاظم علیه السلام است. ایشان در یکی از روستاهای بین مکه و مدینه به نام «اَبواء» به دنیا آمدند. امروز، دوست های خوبی که در شهر مشهد یا قم هستند، برای تبریک به فرزندان آن حضرت، راهی حرم امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیهاالسلام می شوند و این روز را به فرزندان...
-
پیشواى هفتم حضرت امام موسى بن جعفر(ع)
پنجشنبه 30 آذرماه سال 1391 10:45
پیشواى هفتم حضرت امام موسى بن جعفر(ع) بسم الله الرحمن الرحیم آن هنگام در غروبگهان که سر شاخههاى سرفراز نخل به نوازش نسیم،سر بن گوش یکدیگر مىنهند،نشید حماسهى آرام زندگانى تو را نجوا مىکنند...و پیام بیدادها که بر تو رفته است، با نسیم پیام آور،مىگزارند... آن هنگام در بهاران که بغض مغموم و گرفتهى آسمان،مىترکد و...
-
زندگینامه امام موسی کاظم علیه السلام
پنجشنبه 30 آذرماه سال 1391 10:03
زندگینامه امام موسی کاظم علیه السلام نام: موسى بن جعفر. کنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعیل. القاب: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح. نکته: آن حضرت در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است. منصب: معصوم نهم و امام هفتم شیعیان. تاریخ ولادت: هفتم ماه صفر سال 128 هجرى. برخى...
-
سوگواری برای سیدالشهدا ، چرا؟
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1391 16:46
سوگواری برای سیدالشهدا ، چرا؟ جهان آفرینش دارای قوانینی است که آن قوانین را آفریننده ی جهان وضع نموده است. آفریننده ای که حکیم است و هیچ کاری را بیهوده و بدون حکمت انجام نداده است. در سراسر این جهان که می نگریم چیزی جز عظمت و بزرگی خالق نمی بینیم. قوانینی که وضع کرده و سنتهائی که قرار داده، هیچکدام دارای کمترین نقص و...
-
خانواده آسمانی
پنجشنبه 18 آبانماه سال 1391 11:50
خانواده آسمانی خانواده ، کانونی است مقدس که در سایه پیوند زناشویی دو انسان از دو جنس مخالف پایه گذاری شده و با پیدایش و تولید فرزندان کامل تر می شود. در اسلام برای تشکیل خانواده ، استانداردهایی معرفی شده است . هرقدر ارکان تشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی و برتری برخوردار...
-
ماجرای مباهله
پنجشنبه 18 آبانماه سال 1391 11:27
ماجرای مباهله در آیه 61 آل عمران میخوانیم: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح)...
-
مباهله یعنی چه؟بهت نجران در ابهت اهل بیت
پنجشنبه 18 آبانماه سال 1391 10:46
مباهله یعنی چه؟ معنای لغوی این کلمه مباهله: مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد: 1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛ 2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ 3- کم بودن آب. زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئلهاى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند...
-
سرگردان بین دین و تجدد علل دورى جوانان از مذهب(1)
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1391 11:47
سرگردان بین دین و تجدد علل دورى جوانان از مذهب(1) موضوعی که در دو مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم عوامل فاصله گرفتن جوانان از مذهب و ارزش هاى مذهبى است .بـا وجـود نـهادینگى فطرت مذهبى در زندگانى جوان ، باز مـى بینیم برخی جوانان از مذهب ناخشنودند و تصور نادرست از مذهب و مسائل دینى دارند .روشن اسـت کـه چـنـیـن...
-
خویشتن داری در اوج غریزه
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1391 11:42
خویشتن داری در اوج غریزه ماه مبارک رمضان ،بهترین فرصت است برای تمرین خویشتن داری . صفتی که در صورت برخورداری از آن از گناهان و خطاها دور بوده و زندگی مان با سلامت طی می شود. دانشمندان، یکى از عوامل موفّقیت را برخوردارى از توان «انتظار کشیدن» دانستهاند و بر این باورند که بدون این عامل، نمىتوان یک زندگى کامیاب را رقم...
-
علل رابطه ناسالم با نامحرم
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1391 11:32
علل رابطه ناسالم با نامحرم روابط ناپسند دختر و پسر ناشى از چیست و چرا گسترش یافته است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید: 1. عدم ارضاى صحیح غریزه جنسى بىتردید ایام جوانى، ایام بیدارى غریزه جنسى و گرایش به جنس مخالف است. در این ایام شوق جنسى و احساسات بر روان آدمى سایه مىافکند؛ ناخودآگاه رفتار، سخن و نگاه...
-
خودارضایی: هم گناه هم بیماری؟
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1391 11:18
خودارضایی: هم گناه هم بیماری؟ آسیب شناسی و درمان خود ارضایی در میان بسیاری از پدیده های معطوف به رشد که مشخصه بلوغ و شروع نوجوانی است هیچکدام به اندازه تغییرات روانی و فیزیکی با رشد جنسی ارتباط ندارد. این تغییرات مستلزم سازگاری های بسیاری از سوی نوجوان است و بر اثر این تغییرات تصور نوجوان از خودش نیز تغییر می کند. هر...
-
چرا عید غدیر؟!
پنجشنبه 11 آبانماه سال 1391 02:18
چرا عید غدیر؟! عید غدیر، حقیقتاً یکى از عظیمترین اعیاد اسلامى است و بنا بر بعضى از روایات، بزرگتر از اعیاد دیگر است و در این باب که فضیلت عید غدیر نسبت به دیگر اعیاد، چقدر افزونتر است، روایات معتبرى هم داریم. شاید بتوان گفت که هدف از همهى زحماتى که پیغمبر اکرم (صل الله علیه واله) و بزرگان دین و انبیاء الهى (علیهم...
-
حق با غدیر است یا سقیفه؟
پنجشنبه 11 آبانماه سال 1391 02:13
حق با غدیر است یا سقیفه؟ شیعه که باورهای خود را از عقل و نقل؛ یعنی قرآن و روایتهای معتبر می گیرد، معتقد است که مقامِ قانونگذاری تنها از آنِ خداوند متعال است و بس ؛ دلیل این باور، آیاتی از قرآن کریم است که با صراحت تمام می گوید: إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ [1]؛ حکم کردن، فقط ویژه خدای متعال است . زیرا حکم در هر امری...
-
جایگاه اسرار آمیز آیه ولایت در قرآن
پنجشنبه 11 آبانماه سال 1391 02:08
جایگاه اسرار آمیز آیه ولایت در قرآن یکی از مطالب بحث برانگیز راجع به آیه غدیر این است که چرا در ظاهر بین این آیه و ما قبل و ما بعد آن ربطی احساس نمی شود؟! «الْیَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الإِسْلاَمَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ...
-
«مولا» مفهومی فراتر از امام
پنجشنبه 11 آبانماه سال 1391 02:00
«مولا» مفهومی فراتر از امام مقدمه پیامبر گرامی هم در سخن معروف خود در غدیر از کلمه مولا استفاده کرده اند و نه امام. اینجا می خواهیم به دو کلمه امام و مولا دقیقتر نگاه کنیم و ببینیم که معنای هر کدام چیست و کدامیک پرمعناتر و عظیم تر است. لقب مشترکی که ما برای جانشینان پیامبر به کار می بریم، امام است. مثلا می گوییم امام...
-
مختصری از زندگینامه امام هادی(ع)
سهشنبه 9 آبانماه سال 1391 17:06
مختصری از زندگینامه امام هادی(ع) زندگى ابو الحسن على الهادى ابن محمد الجواد ابن على الرضا ابن موسى الکاظم ابن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن على زین العابدین بن الحسین بن على بن ابى طالب علیهم السلام. شیخ در مصباح مىنویسد: روایتشده است که حضرت ابو الحسن على بن محمد عسکرى (ع) در روز 27 ذى حجه به دنیا آمد. سپس وى...
-
چند نما از زندگی سراسر آموزنده دهمین پیشوا
سهشنبه 9 آبانماه سال 1391 16:32
چند نما از زندگی سراسر آموزنده دهمین پیشوا امام ابوالحسن، علی بن محمد، ملقب به هادی که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد؛ دهمین پیشوا و جانشین، پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله است که به سال 212 ق در مدینه زاده شد و در سال 254 ق در سامرا به شهادت رسید. آن حضرت در مدت 33 سالی که وظیفه امامت و رهبری مسلمانان را بر دوش...